Motocyklové pneumatiky
Podľa čoho sa orientovať pri výbere pneumatík na motorku?
Dobré pneumatiky nespravia z jazdca automaticky Valentina Rossiho, ale výrazne pomôžu preniesť výkon motora a podvozku na vozovku. Výber správnych pneumatík je otázkou vedomostí a znalostí, o ktoré sa s vami radi podelíme.
Informácie na pneumatike
Pri kúpe pneumatík treba brať do úvahy viacero činiteľov. Našťastie sú mnohé z nich dobre viditeľné a označené na bočnici pneumatiky. Vo väčšine sa jedná o zápis metrickým spôsobom, ktorý môže vyzerať napríklad takto:
130/90 R 16 67 H
• 130 – šírka nasadenej, na jazdu pripravenej pneumatiky v milimetroch.
čítať viac ...Moto pneumatika – športovo-cestovné použitie, predná, šírka 120, profil 70, priemer 17, rýchlostný index W (do 270 km/h), index zaťaženia 58 (do 236 kg), bezdušová (TL), DOT max. 2 roky veku, ...
Technologicky vyspelé pretekárske pneumatiky Pirelli Diablo Rosso Corsa 2 využívajú technológiu značky Pirelli vyvinutú v rámci Majstrovstiev sveta Superbike. A práve tá z nich robí úspešných ...
ContiSportAttack 2 Moderné výkonnostné pneumatika pre motocykle triedy Supersport a použitie na ceste. Mimoriadne ľahké a precízne ovládanie s vynikajúcou priľnavosťou a stabilitou v zákrutách. ...
Moto pneumatika – cestovné použitie, zadná, šírka 140, profil 90, priemer 15, rýchlostný index H (do 210 km/h), index zaťaženia 70 (do 335 kg), bezdušová (TL), DOT max. 2 roky veku, 95 % do ...
Moto pneumatika – športovo-cestovné použitie, predná, rýchlostný index W (do 270 km/h), index zaťaženia 58 (do 236 kg), bezdušová (TL), DOT max. 2 roky veku, 95 % do jedného roka
Moto pneumatika – enduro použitie, predná, šírka 100, profil 90, priemer 19, rýchlostný index V (do 240 km/h), index zaťaženia 57 (do 230 kg), bezdušová (TL) a dušová (TT), DOT max. 2 roky ...
Demonštrácia sily a dynamiky prostredníctvom vizuálu je presne to, čo bolo cieľom vývojárov značky Mitas. Pretavené do moto pneumatiky Mitas C-01 tak dali najavo, že náročný terén nie je ...
Šírka: 3.00mm, výška: mm, priemer: 10 palcov, dezén: K 62. K 62 Technológia otvoreného dezénu s blokmi s technológiou lamelovania poskytuje dobrý výkon aj v zlých poveternostných podmienkach. ...
Moto pneumatika – športovo-cestovné použitie, zadná, rýchlostný index W (do 270 km/h), index zaťaženia 72 (do 355 kg), bezdušová (TL), DOT max. 2 roky veku, 95 % do jedného roka
Moto pneumatika – enduro použitie, predná, šírka 120, profil 70, priemer 19, rýchlostný index V (do 240 km/h), index zaťaženia 60 (do 250 kg), bezdušová (TL), DOT max. 2 roky veku, 95 % do ...
Vhodný pre každodenné použitie - Elegantný a nápadný dizajn - Bezpečný výkon na suchej aj mokrej ceste - Optimalizovaný pre dlhodobé používanie
Metzeler ME 888 Marathon Ultra Pneumatika s vysokým kilometrovým výkonom pre V-twin a ťažké cestovné motocyklevynikajúci kilometrový výkon (až o 50 % vyšší kilometrový výkon)Špeciálne navrhnutá ...
Moto pneumatika – enduro použitie, zadná, šírka 170, profil 60, priemer 17, rýchlostný index V (do 240 km/h), index zaťaženia 72 (do 355 kg), bezdušová (TL), DOT max. 2 roky veku, 95 % do ...
Ďalšie z rodiny škorpiónov z pera značky Pirelli tiež nesú škorpiónske vlastnosti so zameraním na vysoký výkon a dlhodobú odolnosť. Motopneumatiky Pirelli Scorpion Rally zvládnu akúkoľvek súťažnú…
Zvládajúce podmienky na cestách aj mimo nich, superšportové moto pneumatiky značky Dunlop nasledujú najnovšie trendy výkonných motocyklov, aby im zabezpečili príjemnú zážitkovú jazdu. Nový ...
Technologicky vyspelé pretekárske pneumatiky Pirelli Diablo Rosso Corsa 2 využívajú technológiu značky Pirelli vyvinutú v rámci Majstrovstiev sveta Superbike. A práve tá z nich robí úspešných ...
Moto pneumatika – športovo-cestovné použitie, predná, šírka 120, profil 70, priemer 17, rýchlostný index W (do 270 km/h), index zaťaženia 58 (do 236 kg), DOT max. 2 roky veku, 95 % do jedného ...
Kombinácia typického off-road štýlu rodiny Pirelli Scorpion a skúsenosti Angel GT vyústila do neuveriteľne všestranného modelu značky Pirelli Scorpion Trail 2. Ani nepriaznivé poveternostné ...
• 90 – profilové číslo v percentách, ktoré hovorí o pomere výšky bočnice k šírke pneu. V tomto prípade to je 90% zo 130, teda 117mm.
• R – konštrukčný typ pneumatiky. R (môže byť aj ZR) značí radiálne, pri diagonálnych nie je uvedené nič, prípadne B (bias).
• 16 – priemer ráfika v palcoch.
• 67 – index maximálneho zaťaženia v kilogramoch na pneumatiku. Príslušnú hodnotu nájdete podľa indexového čísla v tabuľke Load Index.
• H – index maximálnej možnej rýchlosti pre tú-ktorú pneumatiku. Príslušnú hodnotu v km/h nájdete podľa indexového čísla v tabuľke Speed Index.
Na pneumatike môžu byť uvedené aj skratky TT (Tube Type – s dušou), TL (Tubeless – pneu bez duše), prípadne M+S (Mud + Snow, pneumatiky do blata a snehu). F a R zase značia na ktorú stranu treba pneumatiku obúvať (Front – predná, Rear – zadná), NHS alebo SLICK sú zase označenia pre závodné pneumatiky. Po stranách môže nájsť TWI, indikátor opotrebenia behúňa a tiež dátum výroby v podobe štvorčíslia, napríklad 2415. To znamená, že pneu bola vyrobená v 24.týždni roku 2015.
Diagonálne vs. radiálne
Kedysi sa motocyklové pneumatiky vyrábali v diagonálnej verzii. Mali tuhé bočné steny a tendenciu k prešmykovaniu. Nízko profilové radiálne pneumatiky sú, dá sa povedať, modernejšie, no najmä sa vyznačujú inými vlastnosťami. Dobre rozptyľujú teplo a majú flexibilnejšie bočné steny, takže majú lepšiu priľnavosť a záber.
Dezén
Veľkosť, tvar a členitosť dezénu vyplýva aj z toho, či ide o prednú alebo zadnú pneumatiku. Totiž predná plní vodiacu funkciu, zatiaľ čo zadná trakčnú (prenáša krútiaci moment).
• Slicky – vyrábajú sa len ako radiálne v bezdušovom prevedení. Ide o hladké pneumatiky z mimoriadne mäkkej zmesi, no s veľmi nízkou životnosťou, prakticky len niekoľko desiatok kilometrov. Sú použiteľné len na špeciálnych pretekárskych okruhoch, vyrábajú sa v tvrdostiach soft, medium a hard.
• Športové a športovo-turistické – líšia sa pevnosťou konštrukcie, kvalitou zmesi a dezénom. Superšporty a športové motorky obúvajú pneumatiky s menšími drážkami na odvod vody, zato však priľnavejším povrchom, športovo-turistické motorky zase pneu s hlbším dezénom.
• Cestovné – väčšinou sa jedná o diagonálne typy pneumatík. Musia spĺňať viacero požiadaviek: dostatočnú nosnosť, životnosť, dobrú priľnavosť za sucha aj dažďa a schopnosť prekonávať aj menej kvalitné cesty bez ujmy.
• Enduro – čo sa motoriek týka, tento typ je použiteľný na šport aj cestnú turistiku. Na cestu a ľahší terén sa hodia endurá so šípovým dezénom a členitejším profilom, do terénu zase typy s dezénom podobným crossovým pneu.
• Cross – rozdiely v konštrukcii týchto pneumatík spoznajú len naozaj vyjazdení motorkári. Crossové pneumatiky nájdete v rôznych prevedeniach do rôznych typov terénov.
• CCC – chopper, cruiser, custom, koráby ciest. Je u nich povolená istá miera experimentovania so šírkou pneumatík, no veľké pokusy ani my príliš neodporúčame. Hovorí proti nim najmä zmena jazdných vlastností – úzka predná pneu môže predĺžiť brzdnú dráhu stroja, zatiaľ čo široké pneu vpredu aj vzadu budú mať za následok zhoršenú schopnosť manévrovania.
Ako s pneumatikami zaobchádzať
Aby vám nové pneumatiky vydržali čo najdlhšie v perfektnom stave, odporúčame:
• pravidelne kontrolovať tlak: podhustenie škodí viac ako prehustenie
• nevystavovať pneu zbytočne na slnku
• dávať pozor na ostré predmety
• kontrolovať, či na pneu nevznikajú bubliny alebo trhliny
• ničím nenatierať
10.8.2017
autor článku pneucom.sk