Priemyselné pneumatiky
V priemyselnom odvetví sa pohybuje veľa rôznych strojov – niektoré slúžia vyložene na prevoz, iné sú ťažné, nákladné, väčšie, menšie...Pre každé vozidlo sú však kľúčovým elementom jeho pneumatiky. Práve tie sú jediným styčným bodom medzi strojom a zemou, na ktorú prenášajú často obrovský výkon motora. Bez správnych pneumatík je však aj ten najsilnejší motor bezmocný.
Radiálne vs. diagonálne
Všetky pneumatiky sú konštruované buď ako radiálne alebo ako diagonálne. Diagonálne pneu sú zväčša lacnejšie a majú voči poškodeniu (kameňmi alebo konármi) odolné bočnice.
čítať viac ...Medzi benefity radiálnych pneu radíme dlhšiu životnosť, schopnosť jazdy aj v menej nahustenom stave (čo zároveň zvyšuje trakciu) a vyššiu odolnosť pri jazde po dlažbe či kompaktnom povrchom.
Typy behúňov
Priemyselné pneumatiky sú vybavené piatimi základnými typmi behúňov s označením R1, R1W, R2, R3 a R4.
Behúne R4 sa väčšinou používajú v priemysle a stavebníctve, zatiaľ čo pneu R3 s málo agresívnym vzorom sú ideálne pre vozidlá pohybujúce sa na golfových ihriskách, trávnatých plochách a všade tam, kde musí byť trávnik či pôda narušená čo najmenej. Najlepšiu trakciu ponúkajú v suchých podmienkach, za mokra môžu prešmykovať.
Dezén pneumatík R2 a R1 zase zabezpečuje najlepšiu trakciu poľnohospodárskym strojom v ich prirodzenom prostredí – na poli. Oba typy poskytujú dobrú trakciu a záber aj na vlhkých a lepkavých pôdach.
Rozmer pneumatiky
Každá pneumatika má na bočnej strane vytlačený kódový zápis, ktorý udáva všetko potrebné, čo o pneumatike potrebujete vedieť. Môže vyzerať takto:
Zápis metrickým systémom
520/85 R42 158 A8 R1
520 – šírka v mm
85 - bočný profil (výška bočnice) pneu (v tomto prípade 85% z 520)
R – radiálna konštrukcia
42 - priemer ráfika v palcoch
158 - index nosnosti
A8 - index rýchlosti
R1 – typ behúňa
Zápis štandardným systémom
14.9-28
14.9 – šírka pneu v palcoch
42 – priemer ráfika v palcoch
„-“ - typ konštrukcie (v tomto prípade diagonálna, ale môže byť aj R ako radiálna)
• Širšie pneumatiky poskytujú lepšiu trakciu vozidla. Čím väčšia plocha pneumatiky sa dotýka zeme, tým väčšia je aj jej priľnavosť. Širšie pneumatiky sa hodia najmä na piesočnaté a bahnité povrchy – hmotnosť vozidla rozložia na väčšiu plochu, čím zároveň znížia jeho tlak.
Širšia pneu je spravidla ťažšia a na prevalenie si vypýta viac konských síl.
• Index nosnosti
Každé priemyselné vozidlo má celkovú nosnosť, ktorá zahŕňa hodnotenie nápravy, kolies aj pneumatík. Všetko dohromady určuje maximálnu nosnosť každého komponentu, ktorý používate. Pneumatiky teda vyhľadávajte aj na základe hmotnosti, s ktorou plánujete pracovať. Hodnoty indexu nosnosti nájdete v medzinárodne platnej tabuľke indexu nosnosti pneu.
Rozdiel medzi prednými a zadnými pneumatikami
Pneumatiky prednej a zadnej časti (napríklad) traktora nie sú rovnaké. V prípade vozidla poháňaného zadnou nápravou by mali byť jeho pneu na prednej časti vyberané s ohľadom na drážkovanie dezénu pneumatiky, ktoré zlepšuje ovládanie a riadenie. Základné modely ponúkajú jednu drážku. Ak chcete získať vyššiu trakciu pri točení, mali by ste sa rozhodnúť pre troj-drážkový dezén. Štvor-drážkový zase využijete najlepšie na tvrdých povrchoch a pri vysokom zaťažení.
V prípade traktorov s pohonom 4x4 je nevyhnutné dodržiavať odporúčaný pomer medzi prednými a zadnými pneu, aby sa zabránilo poškodeniu hlavných hnacích jednotiek. Zadné pneu sú zväčšia dvakrát tak veľké ako predné – tie sa ale otočia dvakrát, zatiaľ čo zadné len raz. Treba tiež poznamenať, že vzor dezénu zadných aj predných pneumatík na 4x4 traktory je zvyčajne rovnaký.
21.12.2017
autor článku pneucom.sk